Cara Pertama : Beri tekanan pada diri sendiri
Ramai antara kita menunggu sesuatu atau seseorang untuk memotivasikan mereka. Sebenarnya motivasi ada di mana - mana sahaja. Dengan hanya menunggu, tiada apa yang akan berlaku. Antara kita, hanya 2% sahaja yang boleh memulakan sesuatu tanpa sebarang pengawasan atau suruhan. Mereka ini digelar pemimpin. Sekiranya anda menunggu, anda akan menunggu untuk selama - lamanya.
Pemimpin melakukan pilihan sendiri untuk terus berusaha. Golongan ini meletakkan satu standard yang tinggi. Anda perlu menanamkan semangat sebagai seorang pemimpin dan lakukan lebih daripada apa yang sepatutnya anda lakukan. Sekiranya anda belajar, lakukan lebih daripada apa yang anda pelajari.
Sekiranya kita melakukan sesuatu lebih daripada kemampuan kita, kita akan merasakan kepuasan dan semangat akan semakin menjadi tinggi. Sekiranya anda melakukan kerja yang anda ingin siapkan pada kadar segera, anggap dan letakkan tekanan bahawa ia mesti disiapkan pada kadar yang segera. Anggap hari esok anda perlu melakukan sesuatu dan kerja di tangan anda ini mesti di siapkan juga sebelum malam ini. Bayangkan dan tanya pada diri anda sendiri, sekiranya esok saya harus melakukan sesuatu, apa perlu saya lakukan untuk menyiapkan kerja saya pada hari ini juga.
Cara Kedua : Apa akan terjadi sekiranya . . .
Manusia melakukan sesuatu untuk mendapatkan kebahagiaan atau mengelakkan kesusahan. Dalam apa sahaja yang anda lakukan, sudah pasti terdapat elemen menambahkan kebahagiaan anda atau mengelakkan kesusahan.
Dalam mengurus masa, fikirkan apa yang akan terjadi sekiranya anda tidak melakukan tugasan di tangan secepat mungkin. Adakah anda mendapat kebahagiaan atau kesusahan?
Beri tumpuan dan fokus kepada perasaan tersebut. Sekiranya kebahagiaan, gandakannya dengan sepuluh. Sekiranya kesusahan yang anda akan dapat, gandakannya dengan sepuluh.
Manusia melakukan sesuatu oleh kerana emosi di dalam diri. Dengan memainkan emosi dengan fokus kepada mendapat kebahagiaan yang berganda dan mengelakkan kesusahan yang berganda, emosi anda akan memberi daya tolakan kepada diri anda untuk menyiapkan sesuatu kerja secepat mungkin dengan sempurna.
Pertimbangkan apa yang akan terjadi sekiranya apa yang anda ingin lakukan di lewat - lewatkan.
Cara Ketiga : Tambahkan ilmu dalam bidang fokus anda
Manusia adalah insan yang amat hebat dan boleh mencapai apa sahaja matlamat dengan ilmu dan pengalaman yang mencukupi. Tambahkan ilmu anda. Dengan ilmu yang lengkap, segala kerja yang dilakukan adalah lebih mudah.
Sering kali kita tidak dapat meneruskan sesuatu kerja apabila kita tidak tahu melakukannya atau mempunyai ilmu yang kurang dalam kerja yang perlu dilakukan. Ini akan melambatkan sesuatu tugasan dan adakalanya akan menurunkan produktiviti dan motivasi. Tekanan mula di rasa apabila ilmu yang dimiliki tidak dapat menangani kerja di tangan.
Dedikasikan diri anda untuk menjadi orang yang berjaya. Baca buku, hadiri kelas tambahan, minta nasihat dari yang lebih pakar dan tambahkan kepakaran anda sama ada yang berkaitan secara langsung dengan pelajaran atupun yang tidak.
Orang disekeliling akan merasa pelik. Bagaimana anda mencapai kejayaan dalam waktu yang amat singkat.
Jawapannya, perbanyakkan ilmu dalam pelajaran.
Disunting dari Tips Dr. Irfan Khairi
INTRO
1. The English Language paper for U.P.S.R. will be assessed
through two papers :
* Paper 1 - 40 questions
* Paper 2 - 3 questions
2. The new format started since 2005.
through two papers :
* Paper 1 - 40 questions
* Paper 2 - 3 questions
2. The new format started since 2005.
ENGLISH LANGUAGE PAPER 1 - FORMAT
Type of questions / Items :
Objective / Multiple Choice Questions ( MCQ’S )
Number of sections :
5
Number of questions & marks :
Section A : 10
Section B : 5
Section C : 10
Section D : 5
Section E : 10
-----
40
-----
Duration :
50 Minutes
Objective / Multiple Choice Questions ( MCQ’S )
Number of sections :
5
Number of questions & marks :
Section A : 10
Section B : 5
Section C : 10
Section D : 5
Section E : 10
-----
40
-----
Duration :
50 Minutes
FORMAT, TIPS AND TECHNIQUES ON ANSWERING THE QUESTIONS IN PAPER 1
.
SECTION A
SECTION B
SECTION C
SECTION D
SECTION E
TECHNIQUES ON ANSWERING THE QUESTIONS IN PAPER 1
1. You have 2 ways to answer the questions.
Option 1
Answer the question and directly blacken the answer on the answer sheet.
Option 2
Answer the question and circle the answer in the question book. After you have answered and checked all the answers, blacken the answer on the answer sheet.
2. While you go through the options ( answers ) and found the wrong answer, please cross it.
This is to reduce the volume of the answers.
3. Once you have found one or more incorrect answers, you will be able to guess / know the correct answer.
WHAT YOU SHOULD DO ?
YOU HAVE TO MAKE A GUESS. DO NOT LEAVE ANY BLANK EMPTY.
Option 1
Answer the question and directly blacken the answer on the answer sheet.
Option 2
Answer the question and circle the answer in the question book. After you have answered and checked all the answers, blacken the answer on the answer sheet.
2. While you go through the options ( answers ) and found the wrong answer, please cross it.
This is to reduce the volume of the answers.
3. Once you have found one or more incorrect answers, you will be able to guess / know the correct answer.
WHAT IF YOU ARE NOT SURE / DO NOT KNOW HOW TO ANSWER ?
WHAT YOU SHOULD DO ?
YOU HAVE TO MAKE A GUESS. DO NOT LEAVE ANY BLANK EMPTY.
ENGLISH LANGUAGE PAPER 2 - FORMAT
Type of question :
Subjective
Number of sections :
3 ( Section A, Section B and Section C )
Type of items :
* Section A > Sentence construction - Based on the graphics
and given words.
* Section B > Information transfer & short paragraph - Fill in the table and making a choice.
* Section C > Note expension - Writing.
Number of questions :
* Section A : 1
* Section B : 2 ( 2A and 2B)
* Section C : 1
-----
4
-----
Marks :
* Section A : 10
* Section B : 15 ( 2A : 10 and 2B : 5 )
* Section C : 15
-----
40
-----
Duration :
1 hour 15 minutes
Subjective
Number of sections :
3 ( Section A, Section B and Section C )
Type of items :
* Section A > Sentence construction - Based on the graphics
and given words.
* Section B > Information transfer & short paragraph - Fill in the table and making a choice.
* Section C > Note expension - Writing.
Number of questions :
* Section A : 1
* Section B : 2 ( 2A and 2B)
* Section C : 1
-----
4
-----
Marks :
* Section A : 10
* Section B : 15 ( 2A : 10 and 2B : 5 )
* Section C : 15
-----
40
-----
Duration :
1 hour 15 minutes
FORMAT, TIPS AND TECHNIQUES ON ANSWERING THE QUESTIONS IN PAPER 2
.
SECTION A - QUESTION 1
SECTION B - QUESTIONS 2 ( A ) & 2 ( B )
SECTION C - QUESTION 3
TIPS ON ANSWERING THE QUESTIONS IN THE PAPER 2
1. Write your sentences neatly in the space provided, so that the teacher who will mark your paper will understand your work.
2. Check your work for any spelling and grammar mistakes.
3. When complete, read through carefully to make sure that all the questions had been answered carefully.
2. Check your work for any spelling and grammar mistakes.
3. When complete, read through carefully to make sure that all the questions had been answered carefully.
SCORE MINIMUM MARKS TO PASS
#PAPER 1 > 19 marks
# PAPER 2 – Q 1 > 1 mark
# PAPER 2 – Q 2 ( A ) > 10 marks
# PAPER 2 – Q 2 ( B ) > 1 mark
# PAPER 2 – Q 3 > 1 mark
____________________
TOTAL 32 marks
____________________
32 X 100 : 40 %
80
# PAPER 2 – Q 1 > 1 mark
# PAPER 2 – Q 2 ( A ) > 10 marks
# PAPER 2 – Q 2 ( B ) > 1 mark
# PAPER 2 – Q 3 > 1 mark
____________________
TOTAL 32 marks
____________________
32 X 100 : 40 %
80
Monday, December 28, 2009
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment